België is een van de meest prominente Europese landen inzake de verkoop van speed pedelecs. Maar hoe zit het nu juist met de regelgeving rond deze snelheidsmachine? In deze blog zetten we de regels rond de speed pedelec even voor jou op een rijtje aan de hand van enkele vragen.
De speed pedelec behoort tot de familie van de e-bikes. Het grote verschil zit hem echter in de trapondersteuning. Een klassieke e-bike biedt trapondersteuning tot 25 km per uur, een speed pedelec biedt ondersteuning tot maar liefst 45 km per uur. De speed pedelec is in Nederland, maar vooral in België niet meer weg te denken uit het woon-werkverkeer. Vanwege de hoge snelheid die de fiets kan halen, is de speed pedelec immers een waardige vervanger voor de auto en/of het openbaar vervoer. Tegenwoordig wordt de speed pedelec steeds vaker omgedoopt tot high speed bike.
Ook steeds meer merken stappen op de boot van de speed pedelecs. Zo hebben onder andere Stromer, Sparta, Trek, Batavus, E-Bike Manufaktur en Gazelle al heel wat speed pedelecs in hun gamma. Een speed pedelec is vanwege zijn doorgaans hoge prijs, ook sterk in trek als leasefiets. Benieuwd naar de speed pedelec merken bij VDW Lease? Neem dan zeker een kijkje op onze merkenpagina.
Ja! Volgens de wegcode is een speed pedelec geen ‘rijwiel, maar een bromfiets ‘klasse P’. De regels lopen daarvoor grotendeels gelijk met die van een gewone bromfiets klasse B (tot 45 km per uur). Speed pedelec bestuurders kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u het fietspad te gebruiken. Ligt de maximale snelheid hoger, dient een speed pedelec het fietspad verplicht te gebruiken.
Ja, al zullen deze al grotendeels voorzien worden door de fietshandelaar waar je de speedpedelec aankoopt.
Indien je een speed pedelec aankoopt, controleer je dus best dat volgende zaken aanwezig zijn: